Suomessa
valmistaudutaan ensi vuonna vietettäviin itsenäisyyden
100-vuotisjuhliin. Kuten tunnettua, itsenäistymisen alkuvuodet
olivat kivuliaita. Kansa oli jakautunut monella tavalla; torppareihin
ja tilallisiin, työläisiin ja patruunoihin, köyhiin ja rikkaisiin
- punaisiin ja valkoisiin.
Kun sisällissodan
jälkeen yhteiskuntaa alettiin rakentaa voittajien ehdoilla – kuten
aina vastaavissa tilanteissa – ei ollutkaan ihme, että kaikille
suomalaisille uusi itsenäinen Suomi ei ollut se oikea kotimaa, jonka
eteen tehdä työtä ja valvoa. Osalle kotimaan oloihin karvaasti
pettyneille suomalaisille itärajan taakse muodostunut työväenluokan
hallitsema Neuvosto-Venäjä tuntui saavutukselta, joka täyttäisi
kaikki odotukset.
Rajan tältä puolen
katsottuna näytti, että rajan toisella puolen oli pystytty
toteuttamaan utopia. Tai ainakin oltiin jo hyvällä matkalla kohti
utopian toteutumista niin, että joukkoon kannatti liittyä. Sirpa
Kähkösen Graniittimies kertoo tähän utopiaan uskomisesta ja
siitä, miten sitten todellisuudessa kävikään. Suomalaisten
emigranttien kohtaloita seurataan kirjassa aina 1920-luvun
alkuvuosista toisen maailmansodan jälkeisiin vuosiin.
Nykylukija tietää,
miten huonosti punaemigranteille kävi, kun ensin Neuvosto-Venäjä
ja myöhemmin Neuvostoliitto tukahduttivat vainoharhaisesti ja
äärimmäisin voimakeinoin emigranttiryhmän toisensa jälkeen.
Mutta Kähkösen romaanin päähenkilöt eivät voi tietää, mihin
he ja heidän ihannoimansa työväenluokan valtio on päätymässä.
He voivat vain yrittää elää parhaalla mahdollisella tavalla –
ja ihmetellä ympärillä kiihtyvää menoa, kun utopian toteutuminen
kaikkoaa koko ajan kauemmaksi, vaikka sen pitäisi olla totta tässä
ja nyt.
Vaikka
sitten kun... ei
koskaan toteudukaan, jollain käsittämättömällä tavalla siihen
kuitenkin jaksaa aina uskoa. Kuten
päähenkilö Klara Viktorovna Tuomi asian pukee sanoiksi: ”Hartain
toiveeni oli pystyttää pala tulevaisuutta nykyisen keskelle. Jotta
tuntisin eläväni enkä vain odottaisi jotain tulevaksi.”
Kähkösen romaani
on yksittäisten ihmiskohtaloiden myötäelämisen kuvausta. Niiden
ihmisten, jotka hiihtäen ylittivät rajan, asettuivat ryysyissä
miljoonakaupunkiin, jonka kieltä eivät osanneet, ja jotka
ainoastaan suurin ponnistuksin vähitellen saivat kiinni tapahtumien
kulusta ympärillään. Niiden ihmisten, joiden usko omaan aatteeseen
piti kaikkia vastoinkäymisiä ainoastaan väliaikaisena vaiheena
kohti parempaa huomista.
Niiden ihmisten,
jotka lopulta joutuvat kokemaan kaiken olevan sittenkin jotain aivan
muuta. Jotain, jossa runonlausuja heitetään vankilaan, koska runon
aprikoosit sisältävät maanpetoksellisen viestin. Jotain, jossa
orpolapset kasvatetaan taistelemaan toisiaan vastaan sääliä
tuntematta, koska terrori on
väkevin voima vastavallankumouksellista toimintaa vastaan.
Lopulta
sitkeimmänkin on tunnustettava, ”se karkaa meiltä”. Sitten
kun ei ole koskaan nyt.
Historialliset
yksityiskohdat ja Pietarin, entisen Leningradin, maantieteellinen
kuvaus antavat kirjalle uskottavan ja mieleenpainuvan alustan, jonka
päälle Kähkönen rakentaa taitavasti samanaikaisesti rujon ja
kauniin kuvauksen. Kähkösen runsaasti kuvaileva kerronta vie
mukanaan, vaikka viemäreistä ja kellareista tulee esille paljon
sellaistakin, mikä ei todellakaan ole kaunista.
Graniittimies
ei ole historian oppitunti, mutta – totta kai – historiaan
liittyvien vaiheiden tunteminen auttaa ymmärtämään kirjan
tapahtumia. Kirovin murha on loppuosassa keskeinen tekijä, jonka
jälkeen ihmisjahti kiihtyi ja teki vähitellen viattomista veljiensä
ja sisariensa vartijoita ja pahempaa. Viimeistään Kirovin murhan
jälkeen sinnikkäimmällekin aatteeseen uskoneelle oli selvää,
ettei utopia toteudu ainakaan omana elinaikana.
Tapahtuman
merkittävyydestä huolimatta Kähkönen tyytyy kuvaamaan tapahtumaa
dramatisoimatta: ”Laukaukset portaikossa. Työhuoneen kello, joka
pysäytettiin ja jonka viisarit nyt ikuisesti viittilöivät puoli
viittä iltapäivällä. Puoli viittä jolloin luoti lävisti erään
lakin takaapäin, lakin ja kallon, ja lopetti yhden elämän, yhden
ajanjakson, tuhansia toiveita.”
Kirjan avainlause:
”Siitä
muutoksesta. Minä uskon että se voi käydä vain tällä tavalla.
Että annamme toisten tulla elämäämme ja muuttaa meitä. Ei niin,
että päätämme itse tulla toisiksi. Se päätös ei koskaan
kestä.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti